انگیزه برای ورزش کردن

انگیزه برای ورزش کردن

انگیزه داشتن یکی از مهم ترین علل برای حفظ ورزش در زندگی است. زمانی که ما می خواهیم کاری را به طور مداوم در زندگی خود انجام دهیم، انگیزه یکی از مهم ترین عوامل است.
با متعهد بودن و ایجاد حس خوب در ورزش می توانیم برای خود ایجاد انگیزه برای ورزش کردن،کنیم در ادامه درباره متعهد بودن و ایجاد حس خوبی توضیحاتی خواهیم داشت تا ببینیم چه مواردی برای ایجاد انگیزه در ورزش می تواند به ما کمک کند.

حفظ تعهد در انگیزه برای ورزش

برای متعهد بودن به ورزش لازم است میزان اهمیت داشتن ورزش در زندگیمان را مشخص کنیم و برای خود این موضوع را شفاف کنیم که چقدر حاضریم برای تندرستی خود قدم برداریم.
این امری بدیهی است که در مسیر ورزش کردن خسته شویم و انگیزۀ اولیه برای ادامه دادن را نداشته باشیم. بنابراین از همان ابتدای مسیر توقعمان را از خودمان بالا نبریم و با قدم های کوچک شروع کنیم چون ممکن است خستگی زیاد، باعث دلسردی و بی انگیزه شدنمان بشود.
بعضی اوقات با خریدن یک کفش ورزشی یا پیدا کردن مکان جدیدی برای ورزش یا ارتباط با افراد جدید که گروهی ورزش می کنند، می توانیم در خودمان، انگیزه برای ورزش کردن ایجاد کنیم. البته به اندازۀ همه افراد راهکارهایی برای ایجاد انگیزه وجود دارد و ما می توانیم راهی مختص به خود بیابیم.

قدمهای کوچک در مسیر انگیزه برای ورزش

اگر به زندگی افرادی که در ورزش به هدف خود دست یافته اند توجه کنیم، می بینیم همه آن ها با برداشتن قدم های کوچک اما پیوسته به هدف خود رسیده اند .
بعضی اوقات ذهن ما تصویری غیر واقعی و مبهم از مسیر خود در ورزش دارد و ما تمام مدت به جای تمرکز روی بدنمان و بودن در لحظه ی ورزش، به آن آینده ی مبهم و شکل خیالی از بدنمان که درذهن ساخته ایم فکر می کنیم و این موضوع باعث می شود بعد از مدت کوتاهی ورزش کردن، چون به آن تصویر خیالی نرسیده ایم انگیزه ورزش کردن خود را کم کم از دست بدهیم و در آخر ورزش را رها کنیم. در صورتی که ما با شناخت بدن خود و پیدا کردن مهارت های بدنمان و میزان توانایی خودمان، می توانیم یک هدف گذاری واقعی و به دور از تصورات غلط انجام دهیم و با تعلیم دادن ذهن به طور پیوسته به هدف خود برسیم.
همان طور که قدم های کوچک و پیوسته می تواند ما را به هدف خود نزدیک کند حرکات سبک تر ورزشی و انجام پیوسته آن حرکات در طول مدت مشخص می تواند تغییرات اساسی در تناسب اندام ما ایجاد کند.

مشاهده ی خود در مسیر انگیزه برای ورزش

همیشه لازم است برای اینکه هدفی را شخصی و برای خود کنیم حس خود را از انجام آن ورزش مشاهده کنیم. ببینیم آیا زمانی که انتخاب کرده ایم تا ورزش کنیم برای ما مناسب هست یا نه.
یا اینکه بدن ما برای انجام آن حرکات ورزشی چقدر آمادگی دارد؟

مهربانی با بدن و مشاهدۀ بدن در حین ورزش، مهم ترین کار برای انگیزه داشتن درورزش است.

تغییر باور ذهنی در انگیزه برای ورزش

همه ما در ذهنمان یکسری قوانین و آداب و رسوم به واسطۀ تربیت خانوادگی یا اجتماعی که در آن بزرگ شده ایم، داریم که لازم است بر اساس اهدافی که مختص خودمان مشخص کرده ایم، آن قوانین را نیز تغییر دهیم.

وقتی این قوانین ذهنی را با راهکارهایی که تعلیم می بینیم کشف می کنیم، می توانیم آن ها را تغییر دهیم و قوانین جدیدی که مختص خود ماست را جایگزین آن کنیم.
برای روشن شدن مطلب به مثال زیر توجه کنید:
شخصی این باور را درباره رژیم غذایی خود دارد که اگر بخواهد رژیم لاغری داشته باشد باید نان و برنج را از لیست غذایی خود حذف کند اما نخوردن نان و برنج باعث کمبود ویتامین B می شود.
همیشه داشتن این باور در ذهن باعث شده نتواند به رژیم خود متعهد باشد و بعد از مدتی آن را رها کند و نتیجۀ مطلوب از رژیم را نگیرد.
در صورتی که با تغییر باور ذهنی درباره رژیم غذایی و خوردن یکسری ویتامین ها و مواد غذایی جایگزین نان و برنج، می تواند هم نان و برنج را حذف کند و هم دچار ریزش مو وکمبود ویتامین نشود.
این مثال برای انجام بعضی حرکات ورزشی هم صادق است و ما می توانیم خیلی از حرکات ورزشی که از انجام آن می ترسیم را با تغییر باور ذهنی انجام دهیم و بدنمان را قوی تر کنیم.
پس پیدا کردن راهکارهای جدید و تغیییر قوانین ذهنی می تواند یک چرخۀ معیوب در زندگی ما را حذف کند و یک قانون جدید را برای عملکرد بهتر ما جایگزین آن کند.
چرخۀ معیوب: قانون اشتباه باور اشتباه عملکرد نادرست سبک زندگی غلط
چرخۀ صحیح: قانون جدید باور جدید عملکرد جدید سبک زندگی جدید
نتیجه می گیریم که شاید ما برای متعهد ماندن به ورزش لازم است. سبک جدیدی از زندگی را برای خود با تغییر باورها ایجاد کنیم تا انگیزۀ ورزش کردن را بیابیم.

پیدا کردن هدف واقعی برای انگیزه در ورزش

یک کوهنورد برای رسیدن به قله، موارد زیادی را لازم است در نظر بگیرد و آن از آمادگی جسمانی خودگرفته تا تجهیزات لازم، اطلاعات هواشناسی، شناخت جغرافیایی و موقیعت مکانی قله، هدف گذاری ایستگاه ها، هماهنگی با تیم امداد و نجات و…است اما مهم ترین مسئله در طی کردن مسیر هدف گذاری و برنامه ریزی برای صعود است.

ما هم در زندگی درست مثل یک کوهنورد قله های زیادی برای فتح کردن داریم و گاهی اوقات همه امکانات لازم و شرایط را در اختیار داریم اما به مقصد مورد نظرمان نمی رسیم چون هدف و نقشه معینی برای رسیدن به خواسته خود نداریم.
پس لازم است برای اینکه بتوانیم به آرزوهایمان در مسیر موفقیت برسیم، خواسته هایمان را به هدف مشخص تبدیل کنیم .
با پرسیدن چند سوال اساسی از خود و جواب دادن به آن ها، با نوشتن آرزوهای خود و تعیین هدف مشخص برای دستیابی به آن ها، می توانیم به مطلوب خود برسیم.

ایجاد حس خوب برای انگیزه در ورزش

برای ایجاد حس خوب در ورزش می توانیم بدن و ذهنمان را منعطف تر کنیم و آن حس خوب را در بدنمان ایجاد کنیم تا به واسطه آن بتوانیم ورزش کردن را به یک عادت مثبت در زندگی تبدیل کنیم.

قرار دادن بدن در موقعیت جدید برای انگیزه در ورزش

گاهی اوقات با قرار دادن بدنمان در موقعیت های چالش برانگیز می توانیم آن را از روزمرگی و یکنواختی خارج کنیم و این کار باعث می شود شوق و هیجان بیشتری برای ورزش کردن داشته باشیم و کم کم با انجام دادن آن حرکات خودمان را منعطف تر کنیم. چون وقتی ما از مرزهایمان فراتر می رویم کم کم می توانیم شناخت بیشتری نسبت به مهارت های خود پیدا کنیم و از یافتن آن لذت بیشتری در ورزش داشته باشیم و همین لذت بردن از توانایی هایمان به ما کمک می کند انگیزه ورزش کردن را پیدا کنیم.

ایجاد تعادل در ذهن و بدن برای انگیزه در ورزش

برای داشتن انعطاف ذهنی و بدنی لازم است نقطه تعادل خود را بیابیم.
تعادل یعنی نقطۀ سکون و آرامش در اوج لغزش و پستی و بلندی های زندگی.

اگر فقط به بدنمان توجه کنیم و ذهن را در نظر نگیریم ممکن است دچار استرس شویم و با ورزش کردن به آرامش روحی که مدنظرمان است نرسیم و یا اینکه فقط به روان خود بپردازیم.
بدون اینکه سلامت جسم را در نظر گرفته باشیم و در این صورت هم ممکن است دچار رخوت و سستی شویم. بنابراین توجه به جسم و ذهن برای ایجاد تعادل لازم و ضروری است.
پیدا کردن این نقطه تعادل نیازمند تلاش و آگاهی نسبت به خودمان و اطرافیان ما است تا بتوانیم یک حس خوب برای ورزش کردن پیدا کنیم و این حس لذت باعث انگیزه برای ورزش کردن ما بشود.

مطمئناً تمام ما ورزش کردن، تندرستی و تناسب اندام را دوست داریم می خواهیم در کنار تمام اهداف دیگری که در زندگی دنبال می کنیم بدنی سالم و روحیه ای شاداب داشته باشیم. بنابراین برای رسیدن به آن حس لذت مثل تمامی اهدافمان لازم است تلاش کنیم و بخواهیم تا به آن برسیم.
دوآن برای انگیزه داشتن در ورزش همواره کنار ما هست و در مسیر برقراری تعادل در زندگی راهکارهایی دارد تا با حس لذت ورزش کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *