تصویر بدن و عزت نفس


عزت نفس و تصویر بدن

آیا تا به حال آرزو کرده اید کاش بدنتان تغییر می کرد؟ اگر این آرزو را داشته اید، بهتر است بدانید که خیلی از ما این آرزو را داریم! بسیاری از افراد، از بخشی از ظاهر خود ناراضی هستند. اما اگر درگیر بخشی از بدنتان که دوست ندارید بشوید، حتما در گذر زمان عزت نفس خود را پایین می آورید. برای داشتن تصویر خوب از بدن، نیازی به بدنی کامل ندارید. زمانی که بدن خود را آنطور که هست دوست داشته باشید، تصویر بدنی شما تقویت شده و به دنبال آن، عزت نفس تان نیز تقویت می شود. اما اگر بخواهم بدنی با شکل بهتری داشته باشم، چه؟ بعضی از افراد فکر می ‌کنند، “وقتی به شکل بهتری برسم، بدنم را دوست خواهم داشت”. اما بهتر است راه دیگری را شروع کنید. اول، بدن خود را بپذیرید. قسمت هایی از بدنتان را پیدا کنید که دوست داشته باشید. مواظب بدن خود باشید. وقتی بدن خود را دوست داشته باشید، با او رفتار درست تری خواهید داشت.

می خواهید ظاهر و احساس بهتری نسبت به آن داشته باشید؟ به این نکات توجه کنید.

  • بدن خود را بپذیرید

هیچ کس کامل نیست. همه می خواهند همانطور که هستند مورد پسند و پذیرش قرار بگیرند. این موضوع در مورد هر بدنی نیز صادق است! بدن خود را به شکلی که هست ببینید. کمتر منتقد باشید. بیشتر سعی کنید با بدن خود همانطور که هست ارتباط برقرار کنید و آن را دوست باشید.

از بدن تان انتقاد نکنید. وقتی درباره بدن خود اظهار نظرهای تندی می کنید به عزت نفس تان آسیب می رساند. چه آن را با صدای بلند بگویید چه به آن فکر کنید، به همان اندازه صدمه می زند که شخص دیگری آن را گفته باشد. با خود مهربان باشید و به خود احترام بگذارید.

عادت بهتری بسازید. عادت دارید بدن تان را تحقیر کنید؟ برای از بین بردن یک عادت بد، یک عادت خوب بسازید. به جای آن قسمت از بدن تان که دوست ندارید به خودتان بگویید که چه چیزی را دوست دارید. این کار را تا زمانی که این عادت بد را ترک کنید ادامه دهید.

  • بدن تان را دوست داشته باشید

پیدا کنید چه چیزهایی را در ظاهرتان دوست دارید. شاید موهایتان یا صورتتان یا دست هایتان را دوست داشته باشید. هیکل یا پاهایتان چه؟ چشم ها یا لبخندتان؟ به خودتان بگویید چه چیزی را و چرا دوست دارید. به چیزهایی فکر کنید که دوستان تان درباره شما دوست دارند. آن ها را بپذیرید. بدانید چیزهای زیادی در مورد خودتان وجود دارد که دوست دارید. بگذارید این احساس دوست داشتن در وجودتان جریان پیدا کند.

روی آنچه که بدن تان می تواند انجام دهد متمرکز شوید. وقتی مشغول انجام فعالیت های لذتبخش هستید، مثلاً رقصیدن، ورزش کردن، در آغوش گرفتن عزیزانتان و … به این موضوع توجه کنید که این فعالیت ها را با همان بدنی که مورد انتقاد قرار می دهید انجام می دهید. همین بدن شماست که به شما امکان انجام بهترین فعالیت ها را می دهد، پس روی این موضوع بیشتر تمرکز کنید!

 

مقاله مرتبط : نشانه های عزت نفس پایین را بشناسیم 

به بدن خود آگاه باشید. در طول روز بدن خود را نادیده نگیرید. در هنگام حرکت و کشش، یاد بگیرید به آرامی و کندی نفس بکشید. یاد بگیرید که بگویید بدن شما به غذا یا استراحت نیاز دارد. از احساسی که بدن تان در هنگام بازی، دویدن و راه رفتن دارد، لذت ببرید و سعی کنید نسبت به بدن خود حتی در ناخوشایندترین حالت ها، آگاه باشید و به آن توجه کنید.

مراقب بدن خود باشید

غذاهای سالم بخورید. یاد بگیرید که چه غذاهایی برای شما مناسب هستند و مقدار صحیح آن چقدر است. در هنگام خوردن عجله نکنید. واقعا مزه غذا را احساس کنید. از آن لذت ببرید. تغذیه صحیح به شما کمک می کند بهتر به نظر برسید. این سبک از غذا خوردن، انرژی لازم را به شما می دهد و باعث تقویت تصویر بدن می شود. وقتی رفتار خوبی با بدن تان داشته باشید، احساس خوبی نیز در مورد خودتان پیدا خواهید کرد.

خوب بخوابید. یاد بگیرید چه مقدار خواب برای سن شما لازم است. به موقع به رختخواب بروید. چند ساعت قبل از خواب موبایل و کامپیوترها را خاموش کنید تا بتوانید خوب بخوابید.

هر روز فعال باشید. بدن شما باید فعالیت داشته باشد تا قوی، متناسب و سالم باشد. می توانید دویدن، پیاده روی، باشگاه رفتن، یوگا، شنا یا رقصیدن را به برنامۀ روزانۀ خود اضافه کنید. فعالیت هایی را که دوست دارید انتخاب کنید. از انجام تفریحاتی که برایتان دوست داشتنی است، لذت ببرید.

وزن مناسب خود را حفظ کنید. داشتن وزن متناسب برای همۀ ما مفید است و به ما کمک می کند در مورد بدن خود احساس خوبی داشته باشیم. اما سعی نکنید به تنهایی رژیم بگیرید. همیشه با مربی یا پزشک خود صحبت کنید. مربی و پزشک شما می توانند راه هایی را برای حفظ وزن مناسب به شما پیشنهاد کنند.

اگر نیاز به کمک داشتم چه کار کنم؟

بعضی اوقات، مشکلات مربوط به تصویر بدن یا عزت نفس خیلی زیاد است که به تنهایی نمی توانید آن ها را حل کنید. مشکلات مربوط به سلامت، افسردگی یا آسیب های روحی یا تروما می توانند بر نحوه احساستان در مورد خودتان تأثیر بگذارند. اختلالات خوردن می ‌تواند منجر به تصویر ضعیف بدن شود. در مورد مسائل و مشکلات تان با مربی خود، پزشک یا یک روانشناس صحبت کنید. نگران نباشید، تصویر بدن و عزت نفس با کمک و مراقبت بهتر می شود.

عرفان چیتگر ، روانشناس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *