تفاوت احساس غم با افسردگی


تفاوت احساس غم با افسردگی

تا حالا شده کسی راجع به احساس غم با شما حرف بزنه؟ اگه این اتفاق افتاده، شما چطور به اون آدم واکنش نشون دادین؟ آیا باهاش همدلی کردین و سعی کردین حمایتش کنین یا بهش گفتین که شمام گاهی اوقات این احساس رو دارین؟ جدای از اینکه واکنش شما قابل تحسینه، ولی احتمالا شما هم جزء تعداد زیاد آدم هایی هستین که تفاوت افسردگی رو با غم نمی دونه. البته که این 2 تا ممکنه خیلی شبیه هم دیگه باشن ولی چند تا تفاوت عمده اون ها رو از هم متمایز می کنه.

افسردگی بر اساس تعاریف آکادمیک، یک اختلال خلقیه که با ویژگی هایی مثل احساس منفی پایدار که باعث تغییر در افکار و رفتار میشه شناخته شده. بیشتر از 25% جمعیت کره ی زمین، از افسردگی رنج می برن که این موضوع این اختلال رو به یکی از رایج ترین اختلال های روانی تبدیل کرده. بیشتر از 25 % یعنی از هر 4 نفر، یک نفر با افسردگی زندگی می کنه که واقعا جای تامل داره.

اما افسردگی و غم 6 تفاوت عمده دارن که لازمه نسبت به اون ها آگاه باشیم.

  • غم یک واکنش احساسیه و افسردگی یک اختلال روانی.

مثل وقتی که فلفل باعث عطسه یا سرفه میشه و این به این معنی نیست که ما سرما خوردیم، غم هم احساسیه که همیشه دلیلی بر افسرده بودن نیست. غم یه بخشی از طیف وسیع احساس هاییه که هر آدمی تو زندگی تجربه می کنه. غم، واکنش طبیعی به موقعیت های سخت و پر استرسه و معمولاً میاد و میره. اما افسردگی میاد و نمی ره! افسردگی فقط یه واکنش به یه موقعیت خاص نیست بلکه همیشه همراه آدم افسرده هست. افسردگی اختلالیه که بیش از بقیه اختلال های روانی، با برداشت اشتباه همراهه و لازمه که بهتر بشناسیمش.

تفاوت احساس غم با افسردگی

  • غم موقتیه و افسردگی ماندگار.

چون غم یه حالت احساسیه، معمولاً بعد از یه مدتی از بین میره. مثلاً خیلی از ما ممکنه چند ساعت یا چند روز غمگین باشیم ولی بعدش اون حالت از بین می ره. اما افسردگی یه چیز موندگاره. افسردگی مزمنه و دوره های افسردگی ممکنه چندین ماه یا حتی بیش از یک سال طول بکشه. افسردگی چیزیه که به مداخله ی روانشناختی نیاز داره و یک روانشناس بعد بررسی دقیق جنبه های مختلف، می تونه تشخیص بده که شما افسرده هستین یا نه.

  • غم یه واکنش به یه موقعیت خاصه در حالیکه افسردگی مبهمه.

همیشه معمولا یه دلیلی پشت احساس غم ما هست: ناکامی تو امتحان یا کار، ندیده گرفتن شدن توسط یه فرد خاص یا از دست دادن عزیزان. وقتی یه اتفاق باعث غمگین شدن ما میشه، ما دقیقاً می دونیم یا می تونیم با یه کم دقت بفهمیم که چه اتفاقی باعث به وجود اومدن این احساس شده. اما افسردگی واکنش به یه موقعیت خاص نیست و حتی خیلی از افراد افسرده نمی دونن که چرا افسرده شدن! البته گاهی اوقات اتفاق هایی مثل مرگ عزیزان بعدا می تونه منجر به افسردگی هم بشه ولی معمولاً فرد افسرده نمی دونه که چرا اینجوری شده و این مسئله، یکی از تفاوت های افسردگی با احساس غم و غمگین شدنه.

  • غم یک موضوع درونیه و افسردگی یک مسئله ی بیرونی.

غم یک حالتیه که معمولاً ما خودمون متوجهش میشیم و می تونیم پنهانش کنیم یا با شکل های مختلف باهاش برخورد کنیم اما افسردگی با حالت هایی همراهه که قابل پنهان کردن نیست و همه چیز رو تحت تاثیر قرار می ده و بدون اینکه خودمون بخوایم این اتفاق بیوفته.

  • غم اثرات کوتاه مدت داره اما افسردگی پیامدهای بلند مدت داره.

وقتی ما احساس غم می کنیم، ممکنه یکی دو روز جواب تلفن بقیه رو ندیم یا مثلاً یکی دو روز با بهونه های مختلف سر کار نریم ولی بعد از یه مدت کوتاه، به شرایط قبلی بر می گردیم و زندگی روزمره مون مختل نمی شه. در مقابل، افسردگی چون تمام جنبه های زندگی یه نفر رو برای مدتی طولانی تحت تاثیر قرار می ده، میتونه کلاً روال طبیعی ما رو توی زندگی عوض کنه و پیامدهای ناخوشایندی مثل قطع ارتباط کامل با دوستان یا از دست دادن کار رو به همراه داشته باشه.

  • غم خُلق شما رو تحت تاثیر قرار میده و افسردگی زندگی شما رو.

وقتی ما غمگین هستیم، سعی می کنیم به شکل های مختلف حواسمون رو از این موضوع پرت کنیم و خیلی وقت ها هم موفق می شیم. مثلاً با دوستامون میریم بیرون یا سرمون رو با یه کاری که بهش علاقه داریم گرم می کنیم. با اینکه احساس غم خوشایند نیست، ولی یه لحظه هایی اون وسطا وجود داره که شاید حتی شما بخندین یا برای چند لحظه خُلقتون عوض بشه. ولی وقتی افسرده هستین، اشتیاقتون رو برای انجام هر کاری از دست میدین و نمی تونین حواستون رو پرت انجام یه کار دیگه بکنین. کارایی که قبلاً دوست داشتین، دیگه براتون جذاب نیست و حتی یه لحظه نمی تونین افسردگی رو فراموش کنین یا از ته دل بخندین. به خاطر همینه که معمولاً افراد افسرده، دچار اختلالاتی در خورد و خوراک یا روابطشون با بقیه می شن چون دیگه اون کارها براشون لذتبخش نیست. تو این شرایط، معمولاً آدم افسرده دوست داره همیشه تنها باشه و یه گوشه بیوفته و اینجوری زندگیش بهم می ریزه.

دونستن این تفاوت ها به ما کمک می کنه تا وضعیت روانیمون رو بهتر بشناسیم و در صورت لزوم، به بقیه هم کمک کنیم و البته یادمون باشه که همیشه برای تشخیص افسردگی و درمان اون به مشورت با یه متخصص نیاز داریم.

عرفان چیتگر ، روانشناس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *