حفظ ورزش در زندگی

حفظ ورزش در زندگی

ما انسان ها علاوه بر سرمایۀ اقتصادی و فرهنگی، دارای سرمایۀ فیزیکی هم هستیم. همه ما می دانیم که یکی از مهم ترین سرمایه های ما در زندگی، بدنمان می باشد و ما مسئولیم برای حفظ این سرمایۀ فیزیکی آن را سالم و البته مناسب با آناتومی خودمان نگه داریم.
ما همواره باید در حفظ این سرمایۀ برزگ کوشا باشیم چون اگر روزی این سرمایه کم شود و آسیبی به آن برسد، برای داشتن سرمایه های دیگر مثل سرمایۀ اقتصادی و یا فرهنگی دچار مشکل می شویم.
حفظ ورزش در زندگی به ما کمک می کند تا از این موهبت به بهترین شکل نگهداری کنیم و همیشه بتوانیم بدنی سالم و اندامی مناسب با ساختار بدنی خود داشته باشیم.

تغییر سبک زندگی برای حفظ ورزش

برای حفظ ورزش در زندگی لازم است اول اهمیت ورزش کردن را بدانیم و برای یافتن بهترین حرکات ورزشی که مناسب با ساختار بدنی ماست، آگاهی کسب کنیم.
اگر تا به اینجا انواع ورزش ها را امتحان کرده اید یا رژیم های سخت گرفته اید و بدنتان را در رنج قرار داده اید ولی نتیجه ای نگرفته اید، نا امید نشوید.
شاید اول نیاز است شناخت عمیق تری نسبت خود پیدا کنید و به علایق درونی خود واقف شوید.
ما در اینجا می خواهیم بعضی از راهکارهای پیدا کردن این شناخت را به شما نشان دهیم.

برای حفظ ورزش به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

اگر بخواهید به طور مستمر وبا حس رضایت ورزش را در زندگی حفظ کنید، نیاز است که یکسری اطلاعات درباره بدن خود و تأثیر سبک زندگی خود بر روی بدنتان، داشته باشید.
به این منظور لازم است به نکات زیر توجه کنید:

از وضعیت جسمانی خود اطلاع حاصل کنید

با نتایج به دست آمده از آنالیز بدن، اختلاف سن شناسنامه ای و سن بدنمان را می توانیم مشاهده کنیم. از طریق گزارشی که دستگاه به ما می دهد، عواملی که باعث می شود سن بدنی فرد پیرتر از سن واقعی خودش باشد را از طریق سوالات تخصصی درباره سبک زندگی، پیدا می کنیم و در طی پرسش و پاسخ های انجام شده، مربیان راهکارهایی را مخصوص ما ارائه می دهند که انجام این راهکارها می تواند کمک بزرگی باشد تا بتوانیم ورزش را در زندگی خود حفظ کنیم.

حرکات ورزشی متناسب با ساختار بدنی خود را بیابید

هر فرد برای حفظ ورزش در زندگی خود باید به ساختار بدنی خود توجه کند.
همان طور که می دانیم هر کسی بدن منحصر به فرد خود را دارد یعنی ما یک ژنتیک خاص داریم که با آن متولد شده ایم و آناتومی بدنی ما تحت تاثیر آن ژنتیک رشد کرده است.
همین طور سبک زندگی که با آن بزرگ شدیم و از کودکی طبق آن تربیت شدیم با افراد دیگر فرق می کند. بنابراین حرکات ورزشی که بتواند به ما کمک کند تا به ایده آل بدنی خود برسیم باید منحصر به فرد و برای ساختار بدنی ما باشد.
هر رژیم غذایی یا حرکت ورزشی که در اینترنت قابل جستجو باشد و یا دیگران به ما توصیه می کنند، نمی تواند برای ما مناسب باشد. ممکن است فردی با ساختار بدنی متفاوت از ما بعضی حرکات ورزشی را انجام دهد و برایش تأثیر گذار باشد و به این منظور به ما هم توصیه کند، اما همان حرکات ورزشی ممکن است برای ما نامناسب بوده و حتی در ما ایجاد آسیب بدنی کند.
در دوآن تلاش همه این است که برای حفظ ورزش در زندگی، ما این آگاهی را پیدا کنیم که سیستم بدنیمان دقیقاً چگونه است و با آگاهی از ساختار عضلانی و ساختار مفصلی و حتی سیستم خونی بدن ما چه حرکات ورزشی مناسب است.

تعادل بین جسم و ذهن رابرای حفظ ورزش بیاموزیم

تعادل بین جسم و ذهن

همه ما یکسری قوانین در ذهنمان داریم که روی باورهای ما نسبت به بدنمان تأثیر گذارند.
بیایید برای توضیح این مطلب از یک مثال شروع کنیم: مثلاً در مورد رژیم غذایی ممکن است ما این باور را داشته باشیم که میوه ها سالم هستند و هیچ ضرری ندارند و به بدن آسیبی نمی رسانند اما این قانون ذهنی ما است که باور داریم می توانیم تمام ویتامین و مواد مورد نیاز بدن را از قند میوه ها به دست بیاوریم.
با چنین باوری که در ذهن ما شکل گرفته اگر رژیم غذایی داشته باشیم که لزوماً میوه و مواد قندی در آن حذف شوند این قانون ذهنی ما، باعث می شود عملکردمان در مقابل آن رژیم ضعیف شود.
بنابراین هر رژیم غذایی که ما نمی توانیم درست انجامش دهیم به خاطر قوانین ذهنی ما نسبت به یک سری مواد غذایی است.
حال برای حفظ ورزش در زندگی هم این قوانین ذهنی وجود دارند و ممکن است ما نسبت به انجام بعضی از حرکات ورزشی به خاطر باور غلط ذهنی دچار عملکرد ضعیفی باشیم و بترسیم که آسیبی به بدنمان برسد یا فکر کنیم اصلاً هیچ زمانی نتوانیم آن حرکت ورزشی را انجام دهیم. درحالیکه با ایجاد تعادل در جسم و ذهن خود و احترامی که برای بدن خودقائل هستیم، می توانیم به مقصد خود برسیم و وقتی به خود می آییم می بینیم خیلی از حرکات ورزشی که قبلاً نمی توانستیم انجام دهیم به راحتی و بدون تردید انجام می دهیم.
راهکارهایی مثل انواع رژیم غذایی و حرکات ورزشی به همراه مدیتیشن برای ایجاد این تعادل وجود دارند که در دوآن می توانید آنها را برای خود همیشگی کنید.

ورزش آگاهانه برای حفظ ورزش چگونه است؟

 

ورزش آگاهانه یعنی به جای اینکه دائم به ساعت خود نگاه کنیم و ببینیم که زمان کی به اتمام می رسد به حضورمان و بودنمان در ورزش توجه کنیم.
به اینکه چه چیزهایی را می بینیم، چه صداهایی را می شنویم یا برای بدنمان در این پروسه چه اتفاقی می افتد؟ گفت وگوهای ذهنی ما چیست؟
بودن در ورزش یعنی ورزش آگاهانه، آگاهی از حس و حال بدنمان، محیط اطرافمان، و صداهای ذهنیمان.
می توانیم آگاهانه و متعهدانه و پایدار حفظ ورزش درزندگی را تجربه کنیم.

فلسفه بدن برای حفظ ورزش

فلسفۀ بدن

دانش فلسفه به ما کمک می کند تا بین بدن و ذهن ارتباط ایجاد کنیم و درک بهتری از بدن خود داشته باشیم و چرایی حفظ ورزش درزندگی را بیابیم.
اینکه اصلاً چرا باید ورزش کنیم؟ همه می دانیم که ورزش کردن برای سلامتی خوب است ولی از چرایی آن نمی توانیم صحبت کنیم و دلیل هایی بیاوریم که تجربه اش کرده ایم.
یا زمانی که چاق و یا لاغر هستیم یک ایده یا ذهنیت نسبت به بدنمان داریم اما زمانی که افراد درباره ظاهر ما نظری متفاوت می دهند ما احساس کنیم تصویر ذهنیمان نسبت به بدن خودمان درست نیست.
مثلاً وقتی ما در تصور خود فردی چاق هستیم و شخصی به ما می گوید چقدر لاغر شدیم ما نمی توانیم نظر آن فرد را بپذیریم و یا احساس می کنیم ذهنیت درستی از بدن خود نداریم.
حال لازم است برای حفظ ورزش در زندگی گفت وگو با بدن خود را بیاموزیم.
می توانیم این گونه توضیح دهیم که:
خیلی وقت ها ما از نظر ذهنی برای ورزش کردن آماده ایم و برای یک برنامه مشخص ورزشی خود را آماده کرده ایم اما بدنمان انرژی لازم برای بلند شدن و تحرک داشتن را ندارد و زود خسته شویم .یا اینکه به دلیل موضوعی اضطراب آور که برایمان پیش آمده حس می کنیم ضربان قلبمان بالا رفته، بدنمان یخ کرده و بی حال هستیم. در این مواقع باید به روایت های مختلف بدنمان آگاه باشیم و با آن به گفت وگو بنشینیم. شاید برای اولین بار باشد که این کار را انجام می دهیم ولی مطمئناً به مرور زمان روش گفت و گو با بدنمان را یاد می گیریم.
اینکه بدن من چه موقعیت هایی را دوست دارد و در چه مکان هایی حس راحتی و شادی دارد یا در چه فضاهایی افسرده می شود و توانایی فعال بودن را از دست می دهد، می تواند شروع یک گفتگوی صمیمانه با خودمان باشد.
تمام این گفتگو ها از طریق یادگیری فلسفه بدن حاصل می شودتا ما بتوانیم حفظ ورزش در زندگی را بیاموزیم.

مدیتیشن برای حفظ ورزش

برای اینکه بتوانیم از اضطراب و استرس روزانه به آرامش برسیم و صبح خود را با حس خوب و پر انگیزه شروع کنیم، مدیتیشن یک راهکار فوق العاده خوب است.
برای اینکه بتوانیم راحت تر برای روزمان برنامه ریزی کنیم و تمرکز بیشتری روی ذهن و بدنمان داشته باشیم بهتر است مدیتیشن اول صبح را تجربه کنیم.

می توانیم برای گرفتن نتیجه بهتر و تمرکز بیشتر از مدیتیشن های فعال استفاده کنیم. یعنی در مدیتیشن با حرکت دادن دست ها و ایجاد صدا یا تنفس خاص، در آن لحظه ذهنمان را از افکار مختلف خالی کنیم و فقط روی انجام درست آن مدیتیشن تمرکز کنیم.
در دوآن انجام این نوع مدیتیشن ها به ما آموزش داده می شود.

مدیتیشن در حال پیاده روی برای حفظ ورزش 

یکی از راه های کاهش استرس، مدیتیشن در حال پیاده روی می باشد که می تواندکمک کند تا بدن ما آرامش پیدا کند.
وقتی راه می رویم روی کف پاهایمان تمرکز کنیم و با قدم برداشتن کف پاها را حس کنیم و به نحوۀ قدم برداشتنمان دقت کنیم.
در همان لحظه به ضربان قلبمان توجه کنیم، به دم و بازدمی که انجام می دهیم.
بادی که پوست بدنمان را نوازش می دهد را حس کنیم. به صداهای اطرافمان در حالیکه قدم برمی داریم گوش دهیم. عضلات صورتمان را در حال راه رفتن حس کنیم. طعم دهانمان چگونه است و چه مزه ای را حس می کنیم؟ به اطراف با توجه نگاه کنیم و تنوع رنگ ها و وسعت آسمان را مشاهده کنیم. دوباره نفسی عمیق بکشیم و ستون فقراتمان را حس کنیم. انرژی که از کف انگشتانمان خارج می شود را در حین پیاده روی حس کنیم و همین آرامش را با دم و بازدم در بدن خود حفظ کنیم.
لذت آرامشی که این مدیتیشن به ما می دهد می تواند به حفظ ورزش در زندگی ما کمک کند.

برنامه ریزی برای حفظ ورزش

برای اینکه بتوانیم ورزش را در زندگی حفظ کنیم لازم است براساس اولویت بندی، کارهایی که در طول روز لازم است انجام دهیم را برنامه ریزی کنیم.
اگر همیشه دغدغۀ وقت کافی نداشتن برای حفظ ورزش را داریم لازم است اولویت کارهای روزانه خودمان را تغییر دهیم تا زمان مناسبی برای ورزش کردن بیابیم.
برای یک برنامه درست می توانیم راهکارهایی داشته باشیم:

تغییر ساعت بدن برای جفظ ورزش

یکی از دلایلی که ما ورزش می کنیم و رژیم می گیریم اما نه تنها لاغر نمی شویم بلکه چاق هم می شویم این است که بیشتر از ظرفیت خود به بدنمان استرس وارد می کنیم. یعنی صبح ها را با ورزش سنگین شروع می کنیم که باعث می شود سطح استرس بدن ما بیش حد بالا برود و همین امر باعث می شود
شب ها گرسنه باشیم و نتوانیم رژیم غذاییمان را رعایت کنیم یا بعد از مدتی به پرخوری عصبی مبتلا شویم.
این امر باعث می شود ورزش و رژیم را بعد از مدتی رها کنیم و به این نتیجه برسیم که هیچی روی بدن ما جواب نمی دهد و ما اصلاً نمی توانیم به تناسب اندام برسیم، اما این موضوع راهکار دارد:
بهتر است صبح ها اگر می خواهیم تحرک داشته باشیم، با ورزشی آرام مثل پیلاتس و حرکات کششی ویا یک پیاده روی ساده شروع کنیم و بعد از ظهرها را به ورزش هوازی، چربی سوزی یا عضله سازی اختصاص دهیم چون ما به واسطه انجام کارهای روزانه سطح استرس مان بالاست و می توانیم به وسیله ورزش سنگین تر آن را تخلیه کنیم و زمان زیادی برای گرسنه ماندن نداریم و باخوردن یک غذای سبک به خواب می رویم.
بنابراین با این کار می توانیم برنامه راحت تری برای حفظ ورزش در زندگی داشته باشیم.

برنامه غذایی مشخص برای حفظ ورزش

داشتن برنامۀ غذایی مشخص براساس اینکه آنالیز بدن ما به چه صورت بوده است می تواند برای حفظ ورزش در زندگی کمک کننده باشد. مثلاً کسانی که نیاز به عضله سازی دارند از مواد غذایی با پروتئین بالا استفاده کنند ویا کسانی که اضافه وزن دارند موادی که به چربی سوزی بدنشان کمک می کند را مصرف کنند.

برای حفظ ورزش چه میزان خواب لازم است؟

وقتی بعد از یک روز پر مشغله بتوانیم یک خواب کافی و راحت داشته باشیم برای ورزش کردن انرژی کافی را داریم اما اگرخواب ما کمتر از 6 تا 8 ساعت در طول شبانه روز باشد انرژی لازم برای ورزش کردن را نداریم با برنامه ریزی زمان خواب، می توانیم ورزش را در زندگی حفظ کنیم.
با توجه به تمامی مواردی که بیان شد می توانیم به این صورت نتیجه گیری کنیم که با تغییر سبک زندگی، داشتن ورزش آگاهانه و برنامه ریزی مختص احوالات خودمان می توانیم ورزش را در زندگی به یک عادت مثبت و همیشگی تبدیل کنیم و آن را در زندگی خود حفظ کنیم.

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *