ذهن آگاهی به زبان ساده

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی چیست ؟

ذهن آگاهی به معنای توجه هدفمند به لحظه حال است که با ویژگی هایی مثل شفقت، کنجکاوی و پذیرش همراه است.

از طریق ذهن آگاه بودن شما درمی یابید که چطور در زمان حال زندگی کنید بدون اینکه نگران گذشته یا آینده باشید. گذشته که گذشته است و غیرقابل تغییر. آینده هم که هنوز نیامده و برایمان ناشناخته است. زمان حال، همین لحظه ای که اکنون حاضر است، تنها لحظه ای است که واقعاً در اختیار داریم. ذهن آگاهی به شما نشان می دهد که چطور به شکلی موزون و لذت بخش در لحظه حال زندگی کنید. شما از طریق تمرینات و تکنیک های ذهن آگاهی یاد می گیرید که چطور زمان حال را به لحظه ای شگفت انگیز برای بودن و زندگی کردن تبدیل کنید، تنها جایی که شما دست به آفرینش، تصمیم گیری، شنیدن، فکر کردن، خندیدن و نهایتاً زندگی کردن می زنید!

ذهن آگاهی ( ساتی در زبان هندی )

ذهن آگاهی در اصل در زمان های دور به دنیا آمد، در فرهنگ باستان شرق. ذهن آگاهی در واقع ترجمه کلمه هندی “ساتی” است که به معنای آگاهی، توجه و به یاد داشتن است:

آگاهی: جنبه ای از وجود انسانی است که شما را از تجربیاتتان آگاه می کند. بدون آگاهی، عملاً چیزی در دنیای ما وجود نخواهد داشت!

ذهن آگاهی

توجه: توجه، آگاهی متمرکز شده است؛ تمرینات ذهن آگاهی توانایی شما در تغییر جهت توجه و نگاه داشتن توجه روی موضوعی خاص (هر موضوعی که شما بخواهید) را پرورش می دهد.

به یاد داشتن: این جنبه از ذهن آگاهی درباره این است که به یاد داشته باشید که در هر لحظه، توجهتان را به تجربه زمان حال معطوف کنید. یادمان باشد که ذهن آگاه بودن به سادگی فراموش می شود.

ذهن آگاهی و مقابله با استرس

فرض کنیم که شما برای مقابله با استرس می خواهید به تمرینات ذهن آگاهی بپردازید. شما سر کلاس یا سر کار هستید و به کنفرانسی که قرار است در آینده ای نزدیک ارائه کنید فکر می کنید که در همین زمان احساس استرس به سراغ شما می آید و شما را عصبی می کند. از طریق آگاه بودن از این تغییر رخ داده، شما به یاد می آورید که باید توجه خود را بر روی تنفستان معطوف کنید نه احساس نگرانیتان. احساس کردن تنفس و آگاه بودن از نفسی که وارد بدنتان می شود به شما کمک می کند تا آرام شوید.

مقاله مرتبط : حفظ ورزش در زندگی

نظریه دکتر جان کابات زین در مورد ذهن آگاهی

دکتر جان کابات زین، اولین فردی که ذهن آگاهی را به دنیای روان درمانی وارد کرد می گوید: ذهن آگاهی به معنای توجه کردن به شکلی خاص است که معطوف به زمان حال باشد، غیر واکنشی باشد، غیر قضاوتی باشد و تا حد ممکن با گشودگی قلب همراه باشد. این تعریف ذهن آگاهی را می توانیم به شکل زیر تجزیه کنیم تا بهتر قابل درک باشد:

توجه کردن: برای اینکه ذهن آگاه باشید، نیاز دارید تا به هر موضوعی که تمایل دارید توجه کنید.

زمان حال: این واقعیت که در اینجا و اکنون حاضر باشید به این معناست که شما نیاز دارید تا از اطراف خود همانطور که واقعاً هست آگاه باشید.

غیر واکنشی: به صورت معمول زمانی که چیزی را تجربه می کنید، به صورت خودکار به آن تجربه بر اساس شکلی که در گذشته شرطی شده اید واکنش نشان می دهید. برای مثال اگر به این فکر کنید که «هنوز کارم را تمام نکرده ام»، شما با افکار، کلمات و اَشکال دیگر شروع به واکنش نشان دادن به این جمله می کنید. اما ذهن آگاهی شما را تشویق می کند تا به تجربه تان پاسخ دهید نه اینکه به افکارتان واکنش نشان دهید. تفاوت پاسخ با واکنش در این نکته است که واکنش یک عمل خودکار و اتوماتیک است که به شما امکان انتخاب نمی دهد، در حالیکه پاسخ ارادی است و گزینه های مختلفی را پیش روی شما قرار می دهد.

غیر قضاوتی: وسوسه ای که همیشه همراه ماست این است که تجربیاتمان را بر اساس اینکه آن تجربه را دوست داریم یا نداریم به عنوان خوب و بد قضاوت کنیم: می خواهم احساس خوشبختی داشته باشم، دوست ندارم احساس ترس داشته باشم. کنار گذاشتن قضاوت به شما کمک می کند تا چیزها را همانگونه که هستند ببینید در مقایسه با حالتی که بخواهید آن ها را از طریق فیلتر قضاوت ها و شرطی شدن های قبلی در نظر بگیرید.

گشودگی قلب: ذهن آگاهی فقط یک جنبه از ذهن ما نیست. ذهن آگاهی به همان اندازه که در مورد ذهن است در مورد قلب ما نیز هست! گشودگی قلب به معنی این است که مهربانی، شفقت، ملایمت و دوست داشتن را به تجربیات خود اضافه کنیم.

ذهن آگاهی را باید تجربه کرد، همین حالا تجربه اش کنید!

 عرفان چیتگر ، روانشناس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *