ذهن آگاهی و افزایش بهره وری


ذهن آگاهی و افزایش بهره وری

ما برای اینکه ذهن آگاه باشیم نیاز داریم تا در یک لحظه فقط یک کار را انجام دهیم. زمانی که راه می رویم، فقط راه می رویم. زمانی که گوش می کنیم، فقط گوش می کنیم. زمانی که می نویسیم فقط می نویسیم. با تمرین های رسمی و غیر رسمی ذهن آگاهی در عمل ذهن خود را تمرین می دهیم.

شما ذهن خود را تمرین می دهید تا توجه را با ذهن آگاهی و ویژگی های آن مثل کنجکاوی، شفقت و آگاهی همراه کند. پس اگر درحال نوشتن یک گزارش یا مقاله هستید، تمرکز خود را به بهترین شکلی که می توانید به کاری که در حال انجام دادنش هستید معطوف می کنید. هر زمانی که ذهنتان بین افکار مختلف سرگردان شد، به این که چه فکری به سرتان آمد فکر می کنید (کنجکاوی)، و بدون اینکه خودتان را سرزنش کنید (یادمان باشد که قرار است با خودمان مهربان باشیم)،  توجه خود را مجدد بر نوشتن مقاله متمرکز می کنید.

در نتیجۀ این فرآیند، شما زودتر مقاله تان را تمام می کنید (چون زمان کمتری را صرف فکر کردن درباره افکار دیگر می کنید)، و احتمالاً نتیجه کارتان از کیفیت بهتری برخوردار است (چرا که تمام توجهتان را به نوشتن مقاله اختصاص داده اید). هر اندازه که ما توجهمان را معطوف به کاری که در حال انجامش هستیم بکنیم، آن کار را بهتر انجام خواهیم داد. ما با ذهن آگاه بودن، عملاً بهره وری خود را افزایش داده ایم.

مراقبه و ذهن آگاهی

شما نمی توانید یک دفعه تصمیم بگیرید که بر کارتان متمرکز شوید. توانایی توجه کردن بر آن چه که می خواهیم، فقط وابسته به تصمیم گرفتن درباره توجه کردن نیست. شما باید تمرین کنید تا بتوانید توجهتان را بر آن چه می خواهید متمرکز کنید، دقیقاً همانطور که برای تقویت عضلات خود نیاز دارید تا به تمرینات ورزشی بپردازید. مراقبه و تمرینات ذهن آگاهی، دقیقاً همان کاری را با ذهن شما می کند که تمرینات ورزشی با عضلاتمان. یادمان باشد، تقویت توجه اتفاقی نیست که یک دفعه و ناگهانی محقق شود. شما تمرین می کنید و رفته رفته توجه خود را تقویت می کنید! برای همین روند تدریجی است که نیاز داریم تا با خودمان مهربان باشیم، اگر بخواهیم در این مسیر سخت گیری و خشونت به خرج دهیم، ذهن از ما سرپیچی خواهد کرد.

ذهن آگاهی و افزایش بهره وری ما برای اینکه ذهن آگاه باشیم نیاز داریم

ذهن آگاهی و کمک به انسان

آگاهی به ما کمک می کند تا زمانی که انرژیمان در حال هدر رفتن است متوجه آن شویم. اگر ما عادت کرده باشیم که منفی فکر کنیم یا دائماً نگران باشیم، از طریق ذهن آگاهی از این افکار مضر آگاه می شویم و قادر می شویم که آن ها را متوقف کنیم.

استرس بزرگترین علتی است که نتوانیم در لحظه حال حاضر باشیم. ذهن آگاهی یکی از راه هایی است که به شما اجازه می دهد تا سطح استرس خود را کنترل کنید و در نتیجه بهره وری خود را افزایش دهید.

هم چنین اگر ذهن آگاه باشیم، آن کاری که در حال انجام دادنش هستیم لذتبخش تر خواهد شد. در نتیجه اگر کاری برای ما لذتبخش باشد خلاقیت و بهره وری ما در آن کار افزایش پیدا خواهد کرد. اگر ما ذهنمان را تمرین بدهیم که در مورد تجربیات زمان حال خود کنجکاو باشد تا دلزده، آن وقت نسبت به کاری که انجام می دهیم واقعاً کنجکاو خواهیم شد و از طریق این کنجکاوی لذت بیشتری از آن فعالیت خواهیم برد.

عرفان چیتگر ، روانشناس

 

مقالات مرتبط :

ذهن آگاهی چیست ؟

چرا به ذهن آگاهی نیاز داریم ؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *