مراقبه ذهن آگاهی چیست؟


مراقبه ذهن آگاهی روش خاصی از مراقبه است که بسیار در مورد آن تحقیق شده و در محیط های پزشکی مورد آزمون قرار گرفته است.

مراقبه به معنی به هیچ چیز فکر نکردن نیست، مراقبه به معنی معطوف کردن توجه با روشی نظام مند است که به شما این امکان را می دهد تا توجهتان را به آن چیزی که می خواهید متمرکز کنید که می تواند این موضوع خاص، آگاهی از افکارمان باشد. از طریق گوش فرا دادن به افکارتان، شما با الگوی عادات خود آشنا می شوید. افکار شما تاثیری عمیق بر احساستان و تصمیماتی که می گیرید، می گذارد که آگاه بودن از این افکار و اثرات آن می تواند برای ما مفید باشد.

در مراقبه ذهن آگاهی شما به صورت معمول بر یک مورد یا ترکیبی از موارد زیر تمرکز می کنید:

احساس تنفس کردنتان

هر کدام از حواس بدنی خود

بدنتان

افکار یا احساساتتان

هر چیز دیگری که بر آگاهیتان تسلط دارد.

مراقبه ذهن آگاهی به 2 دسته تقسیم می شود:

1-مراقبه های رسمی: مراقبه ای که شما برای آن زمان مشخصی از برنامه روزانه خود را اختصاص می دهید. این زمان اختصاص داده شده به شما فرصتی می دهد تا به تمرینات ذهن آگاهی خود عمق بخشیده و چیزهای بیشتری را راجع به ذهن خود کشف کنید. مراقبه های رسمی ذهن آگاهی به شما این موقعیت را می دهد که به تمرینات و ذهن آگاه بودن عادت کنید و بتوانید مدت بیشتری را ذهن آگاه باشید که این موضوع با شفقت بیشتر و کنجکاوی نسبت به خودتان و تجربیاتتان همراه می شود. مراقبه های رسمی، تمرینی برای ذهن شماست.

2-مراقبه های غیر رسمی: این تمرین ها به شما کمک می کند تا وضعیت ذهن آگاهی را وارد زندگی روزمره خود کنید مثل غذا پختن، راه رفتن، صحبت با یک دوست یا هر کار دیگری که در طول روز انجام می دهید. از این طریق، شما به توانایی خود برای ذهن آگاه بودن عمق بخشیده و به ذهن خود کمک می کنید تا هر چه بیشتر در زمان حال، حاضر باشد به جای اینکه بین گذشته و آینده سرگردان باشد. مراقبه غیر رسمی ذهن آگاهی بدین معناست که شما می توانید در هر زمانی از روز به آرامشیذهن آگاهانه برسید و آن را تکرار کنید.

یادمان باشد: زمانی که از تمرین ذهن آگاهی صحبت می کنیم منظورمان از کلمه «تمرین» کمی متفاوت از تمرین فیزیکی مثل تمرینات ورزشی است. زمانی که از تمرینات فیزیکی و ورزشی صحبت می شود، منظور تمرین جهت بهبود عملکرد و رسیدن به سطح مشخصی از آمادگی است در حالیکه در تمرین ذهن آگاهی قرار نیست به حد مشخصی از آمادگی برسیم یا روند پیشرفت تمریناتمان را قضاوت کنیم. هر تمرین ذهن آگاهی به ما می آموزد که تجربه خود ( چه تمرینات روزانه ذهن آگاهی باشد چه تجربیات روزمره ) را قضاوت نکنیم و یاد بگیریم که تجربه ما به خودی خود ارزشمند است.

عرفان چیتگر ، روانشناس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *