چرا به ذهن آگاهی نیاز داریم؟

چرا به ذهن آگاهی نیاز داریم؟

چرا ذهن آگاهی ؟

چه چیزی می تواند الهام بخش تر از این باشد که زمانی که عمرمان به پایان می رسد و زمین را ترک می کنیم، بدانیم که زندگیمان را تمام و کمال تجربه کرده ایم؟ که زندگی را به درستی پشت سر گذاشته ایم؟ که زندگیمان را صرف چیزی کرده ایم که به آن باور داشته ایم؟ که حضورمان، کلماتی که گفته ایم و کارهایی که کرده ایم تغییری در زندگی خانواده، دوستان، هم کلاسی ها، همکاران و حتی غریبه هایی که در زندگیمان با آن ها همراه شده ایم ایجاد کرده باشد؟

گذشته و آینده

امروزه همۀ ما زندگی پرمشغله ای داریم. شاید زیاد برایتان پیش بیاید که فکرتان مغشوش باشد، چرا که افکارتان با هم در مسابقه ای نفس گیر هستند: تجربه های گذشته، فکر کردن به آینده و اتفاقات پیش رو، و روبرو شدن با موقعیتی که در زمان حال با آن روبرو هستید. گذشته و آینده فقط در افکار شما وجود دارد. آن ها فقط زمانی وارد لحظه حال شما می شوند که شما این اجازه را بهشان داده باشید. زندگی واقعی، فقط در زمان حال وجود دارد. شما به راحتی می توانید هر روز زمان زیادی را با اجازه دادن به افکارتان برای سردرگم شدن بین گذشته و آینده تلف کنید.

تکنولوژی: عامل حواس پرتی!

احتمالا شما هم مثل بسیاری از افراد در طول روز حداقل با دو مدل وسیله الکترونیکی مثل موبایل، تبلت، کامپیوتر و … سر و کار دارید. هر موقع که صدای زنگ گوشی خود را می شنوید، ذهن شما از زمان حال پرت می شود و شما را به جایی دیگر می برد. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، شما زمان حال و اتفاقاتی که به زندگیتان معنا می بخشد را از دست می دهید!

 

ترس از طرد شدن

همه ما علاقه و اشتیاق زیادی داریم تا عشق و حس تعلق به دیگری را تجربه کنیم که میراثی ارزشمند از پدران ماست، پدران ما که برای بقای نوع انسان به این حس نیاز داشتند تا قبایلی را برای کنار هم بودن ایجاد کنند. این نیازی بنیادی است که باعث می شود تا زمانی که شما طرد می شوید، به خودتان با دید منفی نگاه کنید و به یک منتقد سرسخت برای خودتان تبدیل شوید. برای همین است که که وقتی با احتمال طرد شدن از سوی دیگران روبرو می شویم، به شدت عکس العمل نشان می دهیم.

اهمیت ذهن آگاهی

اگر بخواهید زندگی خود را تماماً تجربه کنید، لازم است تا توجهتان را روی زمان حال و این نحوۀ تمام و کمال تجربه کردن، متمرکز کنید. برای این کار می توانید از تمرینات روزانه ذهن آگاهی کمک بگیرید. ذهن آگاهی هم یک تمرین است و هم یک نوع سبک نگاه به زندگی که بر متمرکز کزدن توجه بر لحظه حال، آگاهی از احساسات و تمرکز مجدد توجه جهت دوری از قضاوت و نگاه سختگیرانه به خود و دیگران،تأکید دارد. ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا از وابستگی خود به یک جور دیدن اتفاقات رها شوید تا از این طریق بیشتر در زمان حال حضور داشته باشید، به جای اینکه ذهنتان را مشغول پشیمانی از اتفاقات گذشته و  یا نگرانی درباره آینده کنید! و اگر شما نسبت به طرد شدن نگران و حساس هستید، ذهن آگاهی به شما و مغزتان کمک می کند تا پاسخ های خودکار نسبت به این موقعیت ها را کنترل کنید. ذهن آگاهی شرایطی را فراهم می آورد تا زمان حال را تماماً تجربه کنید و خودآگاه تر شده و خود را با تمام ویژگی های خوب و بد، بپذیرید که این 3 ویژگی باعث می شوند شما کمتر درگیر افکار منفی و قضاوت درباره خود و دیگران بشوید.

فرصت ها را بقاپید!

در هر تجربه و اتفاقی، چیزی برای آموختن وجود دارد، چیزی که به ما کمک می کند تا از لحاظ روانی رشد کنیم. اما برای اینکه از تجربیاتتان در این راه سود ببرید، لازم است در لحظه حال، حاضر باشید و  به اعتبار تجربه خود، اعتقاد داشته باشید. بخش کوچکی از زندگی به بخت و اقبال و شانس وابسته است. شانس در واقع نقش طاس یا کارت بازی را در زندگی ما ایفا می کند. اما موفقیت نهایی شما تا اندازه بسیار زیادی به این بستگی دارد که با این طاس یا کارت چگونه بازی می کنید، که موقعیت ها و فرصت ها را زمانی که از راه می رسند، بقاپید و شروع به اقدام کردن برای موفقیت در زمان حال کنید!

زندگیتان را همین حالا تجربه کنید!

عرفان چیتگر ، روانشناس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *